Be fun, be creative - win with WOW!
Izveido WordPress mājaslapu saviem spēkiem BEZ MAKSAS!
autentiskums
Iedvesma un enerģija

„Jā” autentiskumam un tā saglabāšanai

Tu atver acis un redzi, ka esi lieliski iekārtotā istabā ar lielu gultu, rakstāmgaldu, skaistu vannasistabu. Tu saproti, ka esi viesnīcā. Tā izskatās lieliska pieczvaigžņu viesnīca, kas varētu būt pilnīgi jebkurā pasaules vietā. Tu nodomā, ka ir jāpaskatās pa logu un taps skaidrāks. Tu pieej pie loga un redzi baseinu, ļaudis, pludmali un palmas, kas nodod, ka esi kaut kur starp četrdesmitajiem platuma grādiem ziemeļu vai dienvidu puslodē. Tomēr šādi viesnīca ar tās baseinu un pludmali varētu izskatīties pilnīgi jebkurā vietā šajā zonā… Laipni lūgti pasaulē, kur autentiskumu cenšas izskaust all inclusive un ātrāk, lētāk, vairāk industrija.

 

Kas šodien piedāvājumā? Autentiskums

Šovasar man bija laime nedaudz paceļot pa Bali, kur es sajutu milzīgu konfliktu starp autentiskumu, globalizāciju un komercializāciju. No vienas puses, biju ārkārtīgā sajūsmā par visu autentisko un tradicionālo, no otras puses, es redzēju kā all inclusive, ātrāk, lētāk un vairāk industrija to visu burtiski apēd. Salas vidienē, kur all inclusive nozare vēl nav tik uzspīlēta, ķēžu viesnīcas vēl nav iznīdējušas rīsu laukus, lietus mežus un tipiskās vietējo iedzīvotāju mājas un tempļus, Tu vari sajust, ka esi tiešām aizceļojis tālu prom no Eiropas. Viss šķiet īsts, vienkāršs, nesamākslots un ārkārtīgi skaists. Tai pašā laikā salas dienvidos, kur plaukst un zeļ all inclusive industrija ar milzīgām viesnīcām, perfektiem ceļiem, dekorācijām un iepirkšanās rajoniem, viss ir kā parasti — kā visur.

Ja Tevi turp aizved ar aizsietām acīm, kad Tu tās atvērsi, īsti nesapratīsi, vai esi Turcijā, Ēģiptē, Meksikā vai kādā citā pasaules vietā. Kādēļ lai kāds gribētu ceļot 16 stundu, lai saņemtu nemainīgi to pašu servisu, ēdienu, viesnīcu, baseinu, pludmali…? Bet tieši par to mūs cenšas pārliecināt visa šī industrija. Visam ir jābūt standartizētam, vienādam un atbilstošam X prasībām.

 

Guļbūve ar plastmasas duškabīni vai stūra burbuļvannu… tiešām?

Reiz saviem paziņām, kas nedzīvo Latvijā, vēlējos ieteikt pavadīt nedēļas nogali īsti latviskā stilā, kas man nozīmē viesu namu meža ielokā netālu no upes, ezera vai jūras — patiesībā jebkādas ūdenstilpes. Namam būtu jābūt guļbūvei vai kam līdzīgam ar tam pieskaņotu interjeru. Tiktāl gandrīz iespējami, tomēr tad, kad sāku internetā meklēt šādas viesu mājas, nācās vilties, jo lielākajā daļā no tām bija flīzētas grīdas, ādas dīvāni, vannasistaba ar plastmasas duškabīni un visu pārējo iekārtojumu, kas pilnīgi neatbilst mūsdienu versijai par autentisku, latvisku guļbūvi.

Un pats pārsteidzošākais ir tas, ka bieži vien šīm ēkām ir skaisti kopta apkārtne, niedru jumti un citas lietas, kas neliecina par to, ka bija jāizvēlas paši lētākie pieejamie risinājumi. Tā neapzināti tika apēsta daļa no autentiskuma. Daļa no tās identitātes, kuru meklēs un vēlēsies atrast aizvien vairāk cilvēku, jo, apceļojot Latviju, viņi vēlēsies sajust Latviju, apceļojot Bali — Bali, apceļojot Franciju — Franciju.

 

Karbonādes franču gaumē laiki ir beigušies

Atceros, ka ap 2000. gadu ārkārtīgi populāra bija karbonāde franču gaumē. Ja neatceries vai nepiedzīvoji, atgādinu — tā bija karbonāde ar kečupa un majonēzes režģi. Toreiz domāju, vai franči tiešām tādu ēd…? Toreiz internets tikai sāka kļūt pieejams, pinteresta nebija un uz Franciju aizceļot bija ļoti ievērojams notikums, lai paskatītos, vai tiešām karbonāde ar majonēzes un kečupa režģi ir tādā cieņā?

 

Sauciet viņus par vecmodīgiem, bet…

Daļu franču, beļģu, itāļu, spāņu un portugāļu varētu saukt par vecmodīgiem, tomēr daudzi no viņiem ir spējuši saglabāt autentisko, tradicionālo un unikālo konkrētās vides un vietas šarmu, pilnīgi adaptējoties jaunajiem laikiem. Šķiet, ka viņi jau pirms laba laika ir sapratuši, cik ātri globalizācija, vienoti standarti u. c. apēd unikālo un autentisko.

 

Kad autentiskums satiek mūsdienu iespējas

Viens izcils piemērs ir kāda viesnīca Bali vidienē. Jāteic, ka tās dizainere ir francūziete. Mēbeles un dekorācijas ir ieturētas vietējā stilā. Patiesībā tās visas ir iegādātas no vietējiem amatniekiem, kas tās ir darinājuši ar rokām. Nekādas plastmasas dušas vai karbonādes franču gaumē. Viesnīca ir ierīkota rīsu lauku vidū. Atverot acis šādā numurā un paskatoties pa logu, ir skaidrs, ka tā nav ne Turcija, ne Itālija, ne Kanāda.

Blue Karma viesnica Balu

 

Foto no: www.instagram.com/bluekarmaresort.bali/

Investīcija autentiskumā ir investīcija nākotnē

Gluži kā vēstījumā „In a world full of … be …”

in the world full of

No www.vuca.lv mājaslapas

 

Pasaulē, kas ir pilna ar vienādām, modernām un standartizētām lietām, vienkāršas, tradicionālas lietas pauž daudz vairāk. Tās ir unikālas, un to vērtība, laikam ejot, aizvien pieaugs, tāpēc neatteiksimies no tā, kas ir patiesi vērtīgs, mantots un unikāls, par labu tam, kas ir komercializēts. Protams, arī all inclusive nozare ir nepieciešama, arī plastmasas duškabīnes ir nepieciešamas un varbūt arī kādam karbonāde franču gaumē ir nepieciešama… Tomēr, ja Tavā rīcībā ir kas autentisks vai Tu esi sācis veidot, mantojis ko īpašu, necenties to iemainīt pret to, ko uzspiež industrija.

Ja cel viesu māju īsti latviskā garā – nepērc duškabīni, ādas dīvānus un neflīzē grīdas!

 

 

Web satura eksperte, grāmatas „Pārdotspējīgi teksti interneta mājaslapām” autore, Win With Wow radītāja un autore.