Be fun, be creative - win with WOW!
Izveido WordPress mājaslapu saviem spēkiem BEZ MAKSAS!
startup drudzis latvija
Kur uzvara

Start-up drudzis

Kas ir start-up?

Startaps ir jaundibināts uzņēmums vai projekts, kas joprojām ir izstrādes stadijā un kam ir paredzēta strauja izaugsme. Parasti tas ir saistīts vai darbojas tehnoloģiju nozarē. Šie uzņēmumi rodas jaunu sistēmu, tehnoloģiju, komercdarbības modeļu atklāšanas un tirgū ieviešanas priekšvakarā.

Par un ap vīziju

Liela daļa IT nozares pārstāvju ir ne pa jokam iedvesmojušies no Facebook radītāja Marka Cukerberga, kas kaut ko darīja, darīja un beigās radīja sociālo tīklu, kuru saskaņā ar 2013. gada datiem lieto 1,06 miljardi pasaules iedzīvotāju. Bet būsim reāli, tādi veiksmes stāsti kā ar Facebook nenotiek bieži, tādēļ daudz vērtīgāk ir nevis darīt, darīt un darīt kaut ko, bet uzreiz skaidri zināt sava start-up vīziju, kāds ir tā mērķis, kā tas plāno nākotnē pelnīt. Ir skaidrs, ka daudzi komercdarbības modeļi uzreiz neparedz ienākumu gūšanu, sākumā ir jāpiesaista auditorija un tad jāpiedāvā iegādāties preces vai pakalpojumus. Un vienīgais veids, kā pārliecināties, vai start-up ideja spēj gūt ienākumus, ir prasīt no tās lietotājiem – auditorijas – naudu.

 

Avantūristi vai uzņēmēji

Drosme un idejas start-up autoriem ir, tomēr negatīvais un bremzējošais faktors ir finanšu līdzekļi, lai realizētu savas ieceres dzīvē, – to gan viņiem trūkst. Latvijā ir daudz vieglāk saņemt sākuma investīcijas (seed capital) nekā papildu finansējumu tālākās start-up attīstības stadijās. Jaunie uzņēmēji to bieži arī izmanto, tomēr ar šiem līdzekļiem ne vienmēr pietiek, un tad seko sarežģītais posms, kad projekts jau iesākts, bet tas vēl nav tādā stadijā, lai sevi atpelnītu un interesētu nozīmīgus investorus, taču jau vairs nav tikai projekts. Šis ir tas vājais ķēdes posms, kurā daudzas idejas apraujas, jo finansējuma nepietiekamības dēļ netiek virzītas tālāk.

Un, kur ir runa par startapiem, tur grozās arī investori…

Jā, tieši tā tas arī ir. Tikai te vēl ir viena lieta. Bieži jaunie startapi nepadomā par to, ka ir svarīgi piesaistīt ne tikai investoru ar naudu, bet arī ar pieredzi un zināšanām. Tādu, kam ir savi gali starptautiskos tehnoloģiju blogos, medijos, kurš var palīdzēt ar gudru padomu un pieredzi.

Katrs tirgus ir ļoti atšķirīgs, katrā ir savi plusi un mīnusi, un specifika. ASV tirgus ļoti atšķiras no Eiropas un Latvijas un ir labu laiku priekšā attīstības ziņā šajā nozarē. Tieši tādēļ arī jāzina, kuram tirgum projekts ir veidots, lai precīzi to izpētītu, izzinātu un tad arī spētu piesaistīt un pārliecināt investorus ne tikai par šīs idejas dzīvotspēju, bet potenciālo peļņu nākotnē.

Svarīgākās lietas start-up izveidē un idejas materializācijā

Universālas receptes, protams, nav, bet ir vairākas lietas, kuras par nozīmīgām atzinuši jaunie uzņēmēji.

  • Ļoti labas angļu valodas zināšanas – šeit ne tik svarīgas akadēmiskās zināšanas, kā teicama prakse, ja uzņēmuma darbība un investoru piesaiste plānota ārpus Latvijas.
  • Jāzina, ko gaida konkrētās valsts vai reģiona mērķauditorija – tas, kas mums šķiet svarīgs Latvijā, var likties maznozīmīgs ASV iedzīvotājiem. Cilvēkiem ASV, piemēram, ļoti svarīga ir drošība (ticamība uzņēmumam), personiskums, citu cilvēku atsauksmes.
  • Labs SEO – nozīmīgs ikvienā IT projektā.
  • Izcils serviss – operatīva piegāde, pārdodot preces, izcila aplikācijas darbība, atbalsts utt.

 

Savās domās ar mani dalījās Dāvis Siksnāns, Draugiem Group.

Web satura eksperte, grāmatas „Pārdotspējīgi teksti interneta mājaslapām” autore, Win With Wow radītāja un autore.