Be fun, be creative - win with WOW!
Izveido WordPress mājaslapu saviem spēkiem BEZ MAKSAS!
2013 gada tendences
Kur uzvara

Kas notika 2013. gadā?

Vērtējot pagājušo gadu, Win With Wow komanda ir izveidojusi īsu apkopojumu par to, kādas tendences interneta komunikācijas nozarē iezīmējušās 2013. gadā. Tātad īss un vispārīgs apkopojums.

Sociālie mediji kļūst par aizvien dārgāku prieku

Sociālie mediji vairs nav nekas inovatīvs un netradicionāls. Tie jau labu laiku kļuvuši par normu un minimumu daudzās nozarēs. Jau labu laiku visi vairs neseko visiem un visam, kā arī neskatās visu pēc kārtas. Jā, interneta lietotāji joprojām pavada ļoti lielu daļu sava laika dažādos sociālajos tīklos, bet viņu uzvedība, vēlmes, intereses un vajadzības ir krietni mainījušās. Viņi pieprasa kvalitāti.

Tai pašā laikā beidzot uzņēmējiem un komunikācijas speciālistiem ir nākusi arī tā apskaidrība, ka sociālie tīkli nav bezmaksas reklāmas kanāls. Šī apskaidrība nāca lēnēm, tomēr atnāca. Jo vēl pirms kāda laika – lai kas tas būtu par biznesu – tā vadītājs vēlējās sociālos tīklus, katru dienu pubicēt kādu reklāmu tajos un lielu sekotāju skaitu. Apskaidrība nākusi arī par tiem, kuri sapratuši, ka sociālo tīklu uzturēšana nav lēts pasākums, ka to nedrīkst palaist pašplūsmā.

Un visbeidzot….nākusi arī apskaidrība, ka visiem uzņēmumiem nav nepieciešami sociālie tīkli, ka tie nav piemēroti visu nozaru pārstāvjiem. Daudzās nozarēs tā ir velta laika un naudas tērēšana attiecībā pret atdevi.

Vai sociālo tīklu noriets jau klāt?

Sociālo mediju pavēlnieki, apzinoties to lomu uzņēmumu un zīmolu popularizēšanā, izdomā arvien vairāk jaunu veidu, gan kā šiem uzņēmumiem sevi popularizēt, gan arī kā pašiem vairāk un radošāk nopelnīt. Patiesībā sociālo mediju reklāmas kļūst dārgākas, ja nu vien uzņēmums neizdomā radošākas un radošākas lietas, lai uzrunātu savus klientus.

Jā, un līdz ar sociālo mediju algoritmu un koncepciju maiņu uzņēmumiem vairāk jāsāk domāt, kādu auditoriju tie vairāk vēlas uzrunāt, respektīvi, vairāk pievērst uzmanību savas auditorijas noteikšanai un segmentēšanai, jo daudzviet ir jāmaksā tieši par klikšķiem, apskatīšanu vai tamlīdzīgi.

Tā, kā šobrīd izskatās komunikācija, tā vairs drīz neizskatīsies. Tās izpausmes visu laiku mainās, ir jāmāk izcelties, jāseko līdzi sociālo mediju noteikumiem un iespējām, jācenšas to gudri savienot ar citiem tradicionālajiem un netradicionālajiem medijiem. Katrā ziņā komunikācija pašlaik ir vairāk vēsta uz personisku attieksmi, personiskāku vajadzību apmierināšanu un atbilstošu piedāvājumu, ērtu iegādi, unikālu zīmola konceptu.

Must have! Adaptīvais dizains

Arvien biežāk uzņēmēji sāk domāt par adaptīvo mājaslapu dizainu, viedtālruņu aplikācijām utt. Arī mūsu klientu mājaslapu statistika skaidri iezīmē tendenci – planšetdatorus, viedtālruņus izmanto aizvien biežāk. Katru mēnesi šī tendence aug. Tas nozīmē, ka adaptīvais mājaslapu dizains, dažādu aplikāciju izveide kļūs aizvien aktuālāka.

Jā, nozares speciālisti par to runāja jau pagājušogad un aizpagājušogad, tomēr beidzot par to reāli pārliecinās pasūtītāji – uzņēmēji.

Ja X uzņēmuma mājaslapu septembrī no planšetdatoriem skatījās 9% apmeklētāju un no viedtālruņiem 6%, tad decembrī tie jau ir attiecīgi 11% un 8%.

Bailēm lielas acis. Arī komunikācijā

Iespējams, šis komentārs vairāk attiecas uz maziem un vidējiem uzņēmumiem – lielajiem ir vairāk naudas, līdz ar to viņi vieglāk pavelkas uz tendencēm, vieglprātīgāk eksperimentē. Mazie cenšas vispār neeksperimentēt – septiņreiz nomērīt, tad vēl septiņreiz nomērīt, apdrošināties, un tad tie vēlas trāpīt desmitniekā.

Paliek atklāts jautājums, vai mazajiem ir laiks septiņreizes nomērīt. Šķiet, mūsdienās prasa, lai šī nomērīšana no septiņām reizēm kļūtu vismaz par četrām. Katrā ziņā nevar, teiksim, visu pulveri izšaut tikai par mājaslapas dizainu, ir jāsaplāno aktivitātes, komunikācijas plāns un izmaksas, piemēram, labs dizains + laba programmēšana + saturs + laba auditorijas izpēte (mūsdienās 2× vairāk ir jāatjauno dati par auditoriju un tās profiliem, jo tās intereses, vēlmes mainās straujāk) + komunikācijas stratēģija, kāpēc, kā un kur uzrunās SAVU auditoriju.

Kādas vēl tendences šajā gadā iezīmējās?

Tendence Nr. 1. Uzņēmēji sāk kļūt caurskatāmāki

Proti, nebaidās parādīt savus darbiniekus, darbinieki sāk pārstāt baidīties un kautrēties atklāties. Redzamākais un populārākais piemērs ir Nordea kampaņa, kurā darbinieki tika izmantoti vides reklāmas plakātos. Jāuzsver, ka tas nav jaunums, īpaši banku nozarē, bet tas atspoguļo tendenci, ka principā daudzi uzņēmēji un uzņēmumu darbinieki labprāt kļūst par publiskām sejām, uzņēmēji labprāt daudz atklātāk runā par savu pieredzi, par sava biznesa specifiku utt.

Tendence Nr. 2. Uzņēmēji kļūst kompetentāki

Uzņēmēji sāk vairāk novērtēt satura mārketinga priekšrocības zīmolvedībā un komunikācijā ar klientiem, jaunu klientu piesaistē. Interneta mediju nozīmes augšanā tas patiesībā ir neizbēgami, jo ar to ir saistīts gan uzņēmuma tēls, gan ekonomiskāka un precīzāka reklāma.

Uzņēmēji šajā ziņā kļūst zinīgāki. To vēl pastiprina fakts, ka daudzviet ir pieejams Wi-Fi vai teleoperatoru izdevīgie piedāvājumi internetam, tādējādi potenciālais klients var pieslēgties un uzrunāt no jebkuras vietas praktiski bez ierobežojumiem, viņam par uzņēmumu rodas momentāns iespaids, un nedrīkst to brīdi nogulēt, aizlaist vējā.

Tendence Nr. 3. Gribu un nebaidos izcelties!

Vairāk sāk parādīties uzņēmumi ar īpašiem konceptiem, kas apvieno dažādas pakalpojumu jomas vienā uzņēmumā, piemēram, veikali, kur piedāvā arī kafiju, birojnīcas, koplietojamie ofisi – frīlanceru ēra, attālinātie darbinieki, mākslas telpas kafejnīcas. Tā ir savdabīga atbilde tam, ka viss notiek internetā, attālināti – cilvēki šādā veidā socializējas, meklē reālu cilvēku sabiedrību. Tāpēc daudz kur jau raksta, ka pie mums nav pieejams Wi-Fi, bet te notiek sarunas.

Tendence Nr. 4. Pieaug interneta lietotāju vecums

Tas arī maina komunikācijas un uzņēmuma attīstības noteikumus, ka nevar bliezt pa vecam. Tagad arī pensionāri ņem kredītus, pērk sadzīves lietas, meklē atsauksmes internetā. Savukārt jaunieši kļūst arvien imūnāki pret saukļiem un veciem mārketinga trikiem.

Tendence Nr. 5. Digitalizācija visās nozarēs

Dažādu konstruktoru integrācija uzņēmumos, citviet tas jau gana populāri, bet Latvijā mazie uzņēmumi sāk to arvien vairāk ieviest, vairāk interneta veikali. Parasti ir kāda svarīgi lokāla tirdzniecības vieta, kur tiekas aci pret aci ar klientiem, bet pārējais var notikt internetā: tirdzniecība, dizains, norēķini, piegāde u. c.

Tendence Nr. 6. Palielinās trendīgo klientu vecums

Ja vēl pirms dažiem gadiem valdīja uzskats, ka trendīgs un maksāt spējīgs klients ir vecumā no 25 – 40 gadiem, tad tagad ir skaidrs, ma mēs šajā ziņā tuvojamies Rietumeiropas līmenim. Pēc krīzes lietas ir sakārtojušās. Šobrīd trendīgo un maksātspējīgo klientu vidējais vecums palielinājies uz 30 – 50 gadiem.

Neapvainojieties jaunākie un vecākie trendīgie un maksātspējīgie! Tas tikai nozīmē to, ka esat vai nu ievērojami maksātspējīgāki vai trendīgāki.

 

Web satura eksperte, grāmatas „Pārdotspējīgi teksti interneta mājaslapām” autore, Win With Wow radītāja un autore.