Be fun, be creative - win with WOW!
Izveido WordPress mājaslapu saviem spēkiem BEZ MAKSAS!
Firmas noslēpums raidījums
Firmas noslēpums

„Firmas noslēpums” (4. raidījums) 1.daļa

Šoreiz visu dalībnieku uzdevums ir pierādīt, ka ideju viņi spēj īstenot ne tikai vārdos, bet arī darbos. Tomēr, lai pārliecinātu žūriju, būs nepieciešama pārdomāta un laba darbu un vārdu kombinācija.

Viss kļūst nopietnāk. Pēc šī raidījuma izredzes uz idejas īstenošanu ir 1 : 8.

Kristiāns Līcis, velosargs ar signalizāciju (būt!)

Lieliski! Šī raidījuma pirmais dalībnieks ir izpildījis raidījuma vadītāja pieteikumu un sāk demonstrēt savu ideju ne tikai vārdos, bet arī darbos. Tikai kāpēc viņš sāk prezentēt savu veikumu ar tekstu: „Viņš gan sanāca tāds diezgan neveikls un ātri veidots”?

Komerczinības māca, ka ir svarīgi četri P: product, price, place, promotion. Sākumā šķiet, ka Kristiānam viss ir skaidrs par pirmajiem diviem – megadrošs velosargs par 50 latiem.

Tad seko it kā tīri tehnisks jautājums: kā notiks ražošana? Hmmm… pagaidām Kristiāns vēl nevar uz to atbildēt. Vēl nezina, vai būs kāds jāpiesaista no malas, vai tomēr uzņēmums ar saviem resursiem tiks galā. Līdz ar to var sacīt, ka arī produkta cena un ieņēmumi vēl nav zināmi, jo viss taču atkarīgs no ražošanas izmaksām.

Bet nu atgriežoties pie pārējiem diviem P, galvā ciparus uz pirkstiem piemetot, arī nepārliecina. Kristiāns savus velosargus plāno tirgot sacensībās, doties turp ar stendu.

Caunes kunga jautājums un komentārs par tirgvedības aktivitātēm un peļņu kā naglai uz galvas. Man radās tieši tāds pats jautājums, jo no Kristiāna stāstītā nebija īsti skaidrs, ko viņam nozīmē peļņa. Pat pieņemot, ka Kristiānam peļņa nozīmē visu naudu, kas paliek pāri pēc visiem izdevumiem – ražošanas izmaksām, nodokļu nomaksas, tirgdarbības, grāmatvedības u. c., izņemot uzņēmuma īpašnieku atalgojumu, – pēc biznesa neizklausās. Jo pat ideālajā gadījumā, ja viņam tik tiešām izdosies pārdot 300 slēdžus un nopelnīt 3000 latu, katram uzņēmuma dalībniekam gada griezumā izdosies pelnīt 83 latus mēnesī. Hmmm. Diez ko pozitīvi neizklausās.

Kristiāna mājasdarbs

  • Pārliecināt žūriju, ka viņš spēs organizēt ražošanas procesu.
  • Pārliecināt žūriju, ka viņš zina (vismaz viņam ir plāns), kā iekarot citu valstu tirgu.

Win With Wow ieteikums Kristiānam

Pārdomāt ražošanas procesu ne tikai galvā idejiski, bet arī uz papīra reālistiski, izmantojot shēmas, aprēķinus un situāciju modelēšanu, lai rastu nevainojamu ražošanas procesu.

Mēs ieteiktu sākumā notestēt savu veikumu tepat Latvijā – mazāk risku, mazāk izdevumu utt. – un tad ar pilnveidoto versiju startēt ārvalstu tirgos. Ja ir ļoti liela vēlme tēmēt pa vairākiem putniem uzreiz, tad izvēlēties tuvāko, pazīstamāko un vieglāk paredzamo.

Antons Stepanovs, koka brilles (būt!)

Vareni – jau ir gatavi pirmie jaunās kolekcijas briļļu ietvaru paraugi. Caunes kunga šaubas kārtējo reizi ir pamatotas: kas notiks mitruma, trieciena vai citu ārējo apstākļu ietekmē? Tomēr Antons ir pārliecinošs – atbild ar spēcīgiem pretargumentiem no pasaules pieredzes, kā arī paša veiktajiem testiem. Antons ir panācis mutisku vienošanos ar 29 optikas saloniem. Šajā gadījumā žūriju māc bažas nevis par to, vai kāds pirks, bet gan par to, vai Antons spēs saražot. Antons gan apgalvo, ka, iegādājoties iekārtas, ražošanas jauda varētu pieaugt un pieprasījumu būtu iespējams apmierināt. Vienīgi galīgi nepārliecina „tik” un „šitik” – ja Antons runātu absolūtos skaitļos, būtu daudz labāk. Piemēram, informējot žūriju, ka dienā 29 optikas salonos tiek pasūtītas vidēji X brilles un viņš plāno, ka Y% no šim brillēm būs ar viņa koka ietvariem, līdz ar to, ražojot Z briļļu ietvarus mēnesī, pieprasījums būtu apmierināts un atliktu vēl laiks jaunu kolekciju izstrādei.

Anton, lieliski, ka savu ideju plāno īstenot neatkarīgi no tā, vai finansējumu saņemsi vai ne. Tas palielina ticību tam, ka šo ideju uztver ļoti nopietni. Tāpat ļoti loģiski un reālistiski izklausās tas, ka apzinies, ka nevari noalgot megakomandu, bet jāsāk ar intensīvu darbu, līdz spēsi iegādāties aparatūru un palielināt ražošanas jaudu.

Labi, ka esi izpētījis tirgu, zini, cik tajā ir spēlētāju, pēc kādiem noteikumiem tie spēlē, ar kādām kārtīm, tev ir iespēja ieiet spēlē.

Antona mājasdarbs

  • Kā iecerēts paplašināt ražošanu, ja pieaugs pieprasījums pēc šīm brillēm?
  • Kā tiks organizēts uzņēmuma darbs?

Win With Wow ieteikums Antonam

Varbūt situāciju modelēšana absolūtos skaitļos, zinot spēles noteikumus un savu potenciālo tirgus daļu, var palīdzēt pārliecināt žūriju, ka paplašināšanās, iespējams, notiks lēnāk nekā viņi varētu gribēt, tomēr stabili. Šķiet, ka Antonam idejas līmenī ir skaidra arī darba organizācija, tomēr tā pārliecinoši un strukturēti jāprezentē žūrijai.

Jānis Gruzinskis, galda spēle „Goldingen”

Ja Jānis saņems finansējumu savai idejai, viņš šo naudu plāno iesaldēt, līdz iegūs atlikušo naudas summu. Šķiet, ka žūrijai šis lēmums nešķiet racionāls. Tāpat kā nesaprotams šķiet lēmums nenodarboties ar atlikušā finansējuma piesaisti jau tagad, ja pašlaik ir skaidri zināms, ka idejas īstenošanai 25 tūkstoši latu tāpat trūks.

Pilnīgi piekrītu žūrijas komentāriem par to, ka kaut kādi nākamie soļi ir jāsper, piemēram, jāveido iedzīvotāju iesaiste.

Tas, kāpēc ražošanas izmaksas ir tik augstas, ir skaidrs. Bet kāpēc idejas autoram ir pārliecība, ka, ja spēle maksās 1000 latu, to joprojām kāds vēlēsies pirkt – tas gan nav īsti skaidrs. Personīgi nezinu nevienu ģimeni, kura vēlētos iegādāties galda spēli par 1000 latiem. Uzņēmums…? Ja godīgi, arī nezinu.

Protams, noteikts pluss ir tas, ka uzņēmēji gatavojas pirmo spēļu ražošanu finansēt par saviem līdzekļiem. Tomēr, ja ir izskanējis šāds paziņojums, uzreiz rodas jautājums, kāpēc jūs jau to nedarāt tagad?

Turklāt diezgan komiski TV ekrānā izskatījās Jāņa reakcija uz jautājumu, kā tieši plānots tērēt naudu? Diezgan normāls jautājums, Jāni! Ja kāds tev grasās iedot 10 tūkstošus latu, ir tikai godīgi, ja viņš precīzi uzzina, kā tu tos plāno tērēt.

Jāni, kāpēc nestāstīji agrāk, kam tev to naudu vajag? Kāpēc turēji tādā noslēpumā? Makets, noteikumu tulkošana, korektora pakalpojumi, ilustrāciju pabeigšana, sertifikācija un mājaslapas izveide. Skaidrs, ka bez šiem visiem pasākumiem jūs nevarat sākt ražot savu spēli.

Jāņa mājasdarbs

  • Izstrādāt plānu, kā piesaistīt papildu finansējumu vai mainīt idejas realizēšanas plānu – uzsākt komercdarbību ar 10 tūkstošiem latu.
  • Jāsper nākamie soļi pretim idejas realizēšanai.

Win With Wow ieteikums Jānim

Neesi, Jāni, tik noslēpumains! Padomā par citām iespējām, kā realizēt savu ideju, varbūt tomēr to ir iespējams izdarīt ar 10 tūkstošiem latu un jūsu pašu finansējumu. Bet varbūt finansējuma piesaiste jāsāk jau tagad? Bet varbūt ar pašu līdzekļiem ir jāfinansē nevis ražošana, bet iztrūkstošie posmi līdz ražošanai, iespējams, tad jau daļēji realizētai idejai finansējumu piesaistīt būs vēl vienkāršāk. Izklausās pēc ļoti stratēģiska lēmuma, kas ir jāpieņem – gluži kā stratēģijas galda spēlē.

Oskars Putniņš, bezmaksas planšetdatori (būt!)

Oskars jau tagad ir ceļā uz savas idejas īstenošanu. Iegūtos 10 tūkstošus viņš izmantotu publicitātes veicināšanai. Tikai īsti nevar saprast, kādai publicitātei? Lai pavēstītu cilvēkiem, ka ir bezmaksas planšetdatori, vai lai piesaistītu reklāmdevējus, kuri varētu vēlēties ievietot savu reklāmu šajā tīklā. Jo šķiet, ka bezmaksas planšetdatorus varētu mierīgi izdalīt arī ar apaļu nulle latu ieguldījumu tirgdarbībā. Ieteikumu tirgdarbība sociālajos tīklos, viena informācija presei, un, es domāju, pretendentu uz bezmaksas planšetdatoriem būtu daudz vairāk nekā pašu planšetdatoru. Starp citu, es arī gribētu.

Ambīcijas paņemt aptuveni 30% Latvijas reklāmas tirgus, manuprāt, ir krietni pārdrošas. Oskar, vai esi sazinājies ar uzņēmumiem, kuri agrāk bez maksas uzstādīja TV ekrānus frizētavās u. c. publiskās vietās, cerot nopelnīt uz reklāmdevēju rēķina. Šī komercdarbība viņiem galīgi neizdevās. Zinu, ka skaistumkopšanas salonu īpašnieki bija priecīgi, jo viņu salonos bija stilīgi televizori ar šķidro kristālu ekrānu, bet reklāmdevēji gan sajūsmā plaukstas nesita un makus vaļā nevēra.

Mārtiņa Labāna jautājums par to, vai Oskars ir painteresējies kādā mediju aģentūrā – īstajā vietā. Principā ar to, manuprāt, vajadzēja sākt. Un ar tādām grandiozām investīcijām ir visai šokējoši, atklāti runājot, ka idejas autors vai aizstāvis tikai zina, ka divas kolēģes it kā ir bijušas uz pārrunām. Es noteikti pats būtu kopā ar kolēģi devies uz tikšanos un visās niansēs izzinātu potenciālo klientu vēlmes un vajadzības.

Vēl Oskaram vajadzētu padomāt, ko par viņa komercdarbību teiks planšetdatoru tirgotāji… tie, kas savu maizi pelna ar planšetdatoru pārdošanu, no kuriem daudzi, starp citu, ir ļoti lieli un vareni tirgus spēlētāji.

Oskara uzdevums

  • Pierādīt žūrijai, ka potenciālie reklāmdevēji vēlēsies izmantot viņa radīto reklāmas tīklu.
  • Pierādīt žūrijai, ka viņš spēs izpildīt prognozēto finanšu plānu.

Win With Wow ieteikums Oskaram

Mēģini norunāt tik daudz tikšanos ar plašsaziņas līdzekļu aģentūrām, cik iespējams, un izzināt, kā viņi vispār redz reklāmas tirgu nākotnē, kādas varētu būt tendences, kāds ir interneta reklāmas tirgus pieaugums ik gadu, kāds ir budžets utt. Ko viņi domā par šo ideju, kā viņi to vērtē no klientu, lietotāju un reklāmas ekspertu viedokļa. Domājams, ka pēc nopietnām pārrunām ar mediju aģentūrām, arī finanšu plānā varētu ieviesties nelielas korekcijas.

 

Web satura eksperte, grāmatas „Pārdotspējīgi teksti interneta mājaslapām” autore, Win With Wow radītāja un autore.