Be fun, be creative - win with WOW!
Izveido WordPress mājaslapu saviem spēkiem BEZ MAKSAS!
autolevi
Intervijas

Autolevi — sharing economy

Nu jau gandrīz gads ir pagājis, kopš stāstījām par sharing economy tendenci pasaulē un iespējām Latvijā. Pa šo laiku man ir izdevies satikt Kasparu, kurš ir atbildīgs par viena sharing economy portāla izveidi un attīstīšanu Latvijā — www.autolevi.lv.

 

Pastāsti, Kaspar, kas ir Autolevi un kā tas tapis?

Autolevi.lv mērķis ir palīdzēt ietaupīt. Iedomājies, Tev ir auto, bet Tu to izmanto tikai nedēļas nogalēs, lai aizbrauktu uz laukiem, iepirkties un apciemot draugus. Teorētiski un praktiski tas visu nedēļu stāv bezdarbībā. Tai pašā laikā ir cilvēki, kam auto ir nepieciešams pa nedēļas vidu, piemēram, ģimenē, kurā aug bērni, ir viens ģimenes auto, bet to izmanto ģimenes galva. Otru auto pirkt un uzturēt būtu dārgi, tomēr bērni ir jāved uz bērnudārzu un skolu, pulciņiem u. c. Tad nu Autolevi ir vieta, kur šie cilvēki var satikties un vienoties par abpusēji izdevīgiem auto nomas nosacījumiem.

Šis bija tāds ilgtermiņa piemērs, kas vislabāk ilustrē sadarbīgā patēriņa principu, tomēr auto var būt nepieciešams arī vienreizēji — uz dažām dienām, nedēļu, nedēļas nogali vai mēnesi.

 

Vai sharing economy Latvijā ir pieprasīts pakalpojums?

Pirmkārt, daudzi nemaz nezina, ka šāda iespēja pastāv. Tradicionāli izvēlas prasīt auto draugiem un paziņām, kad tas nepieciešams, vai nomāt auto nomās. Otrkārt, šī koncepcija ir samērā jauna. Latvijā tā darbojas tikai kopš 2015. gada, Somijā, kur pieprasījums ir diezgan augsts, kopš šī gada sākumā, bet Igaunijā, kas tehnoloģiju, komercdarbības un visādā citādā ziņā ir mums priekšā, šī koncepcija sekmīgi darbojas jau kopš 2013. gada.

 

Izklausās interesanti, bet ar ko tas atšķiras no auto nomas?

Autolevi darbojas visā Latvijā. Līdz ar to cilvēkam, kas vēlas nomāt auto, ir iespēja meklēt un kartē atrast tuvāko iznomātāju. Iespējams, tas ir kaimiņš! Tai pašā laikā tā ir iespēja papildus nopelnīt auto īpašniekiem. Ir taču forši, ka auto nomas maksa var atpelnīt, piemēram, apdrošināšanas vai tml. izdevumus. Turklāt auto ir iespējams iznomāt pat tikai uz dažām stundām. Iedomājies, ja Tev ir nepieciešams vien nokārtot dažas lietas vietā, kurp ar sabiedrisko transportu aizbraukt nav iespējams vai nav ērti. Tāpat Autolevi.lv Tu vari nomāt visdažādāko marku un modeļu automašīnas, un tas, ko Tu nomāsi, būs tieši tas, kas norādīts attēlā un aprakstā, nevis līdzīgs auto, kā auto nomas to mēdz darīt.

 

Kur ir bizness?

Pašos pamatos mums pieder tikai platforma, kurā satiekas pieprasījums un piedāvājums — īsta tirgus situācija. Tātad mēs savedam kopā auto iznomātājus un nomniekus, nodrošinot arī abām pusēm izdevīgu nomas līgumu, kas tiek noslēgts elektroniski. Savukārt mēs ienākumus gūstam no komisijas maksas par nomu.

 

Kā Tu redzi sharing economy attīstību nākotnē?

Viss liecina, ka tā turpinās attīstīties un augt. Kas tad par to liecina? Fakti un piemēri no dzīves — Airbnb, Uber, Rietumeiropā ir populāras arī daudzas apģērbu nomas platformas, kas darbojas pēc šī principa. Jāņem vērā, ka millennials (starp 1980. un 2000. gadu dzimušie) nu ir pieauguši un sāk kļūt par galveno pircējspēku. Vispārīgi ņemot, tie ir cilvēki, kas daudz lielāku uzmanību pievērš ekoloģiskam dzīvesveidam, kas nevēlas lieki tērēt resursus un kuriem to arī īstenībā nemaz nav tik daudz. Viņi ir izauguši kopā ar tehnoloģijām un viegli orientējas interneta komunikācijas pasaulē, līdz ar to viņiem iznomāt auto internetā šķiet pavisam vienkārši un saprotami. Droši vien pārmaiņas drīzumā piedzīvos arī finanšu sektori.

 

Droši vien ir arī kādi šķēršļi?

Ir, ir! Nesen, piemēram, Beļģijā bija liels skandāls, kas tieši saistīts ar Uber, jo sadarbīgais patēriņš ļoti nepatīk ne nodokļu iekasēšanas iestādēm, ne uzņēmumiem, piemēram, Uber gadījumā — taksometru uzņēmumiem.

Arī nodokļi ir viena milzu barjera, lai iesaistītos sadarbīgajā patēriņā, jo bieži ir jāizvēlas, vai nemaksāt nodokļus vai maksāt un kārtot dokumentus. Tā kā daudziem dalībniekiem mērķis ir nevis gūt ienākumus, bet gan taupīt resursus, palīdzēt citiem un samazināt savas izmaksas, tad pēc nodokļu nomaksas bieži pāri var arī nekas nepalikt. Šeit būtu jāizšķir, kas vēlas nopelnīt un kas tikai segt daļu izmaksu, piemēram, neprasot nodokļus par pirmajiem pāris tūkstošiem eiro gadā. Arī valsts tiesību akti nav īsti piemēroti sadarbīgajam patēriņam. Domājams, ka tā tas nav modernās valstīs. Tomēr ir jāsaprot, ka, uzliekot nodokļus, ekonomika tiks bremzēta, jo tiks bremzēta naudas aprite. Un kā mēs zinām, jo vairāk nauda ir kustībā, jo veselīgāka ir ekonomika.

 

Uzzini vairāk par sadarbīgo patēriņu Latvijā

Web satura eksperte, grāmatas „Pārdotspējīgi teksti interneta mājaslapām” autore, Win With Wow radītāja un autore.